‘L'ètica, una necessitat dels éssers lliures’, primer vídeo de la sèrie audiovisual ‘Ètica a la UPC’

El vídeo ‘L'ètica, una necessitat dels éssers lliures’ obre la sèrie audiovisual ‘Ètica a la UPC’, que convida a aprendre i reflexionar, amb dilemes reals, sobre conceptes relacionats amb l’ètica a la ciència, l'enginyeria i la tecnologia, entre d'altres. És una iniciativa del Comitè d’Ètica de la Universitat que compta amb la participació de professorat i personal investigador de la UPC i d'altres universitats.

09/01/2023

Amb l’objectiu de promoure el coneixement sobre conceptes relacionats amb l’ètica i les seves implicacions en l’àmbit de la ciència, l’enginyeria i la tecnologia, el Comitè d’Ètica de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) presenta la sèrie audiovisual: 'Ètica a la UPC'. Es tracta d’un conjunt de vídeos que es difondran periòdicament a través del canal de YouTube de la UPC, els perfils de xarxes socials i el web de la Universitat. En aquestes peces breus, persones expertes en ètica i personal investigador i docent presentaran, d’una manera didàctica, dilemes ètics reals per tal que la comunitat reflexioni i pugui fer aportacions al que els dilemes plantegen.

La programació prevista inclou tractar, des del punt de vista de l’ètica, aspectes com la igualtat, l’equitat, l’ètica versus la moral o la discriminació entre molts altres. A més, a través de la presentació de dilemes ètics reals es coneixeran les implicacions que l’ètica pot tenir en la recerca i el desenvolupament de projectes de la intel·ligència artificial, la salut, l’educació, el biaix de gènere, l’arquitectura o la genètica, entre altres. En el primer vídeo de la sèrie, 'L'ètica, una necessitat dels éssers lliures', Joan Manuel del Pozo, doctor en Filosofia i professor emèrit de la Universitat de Girona (UdG), reflexiona sobre si la ètica és una moda o una necessitat de les persones.

El Comitè d’Ètica de la UPC
Atesa la gran influència dels avenços tecnològics en la vida actual de les persones, i davant els grans dilemes contemporanis que es presenten a la societat, l’any 2020 la UPC va crear el Comitè d’Ètica que promou plantejar adequadament les qüestions ètiques en les activitats, projectes i preses de decisions, de manera que la tecnologia mai es pugui utilitzar amb fins contraris al bé comú.

La composició del Comitè d’Ètica és multidisciplinària i inclou membres del personal docent i investigador de la UPC amb una àmplia experiència i expertesa en diferents àmbits de coneixement de la Universitat (Arquitectura, Ciències, Enginyeria Civil i Ambiental, Enginyeria Industrial, Tecnologies de la Informació i Comunicació). A més, el Comitè compta amb membres externs a la UPC, en representació de la societat.

D’aquesta manera, la Universitat vol reforçar el compromís que té amb la societat, consolidant un ensenyament de qualitat i una recerca i transferència capdavanteres, alineats amb els valors socials.