IV Cicle de Seminaris de l'Observatori d'Ètica en Intel·ligència Artificial de Catalunya (OEIAC)

“Ètica, impacte social i compliment legal”

21/10/2024 de 17:00 a 19:00 (Europe/Madrid / UTC200)

Us recordem que el dilluns 21 d’octubre a les 17:00h acollim virtualment a la professora i investigadora Roser Pujadas (University College London) qui impartirà el Seminari:

“La infrastructuralització de la intel·ligència artificial: Implicacions per als drets fonamentals”.

Per accedir a la retransmissió i gaudir d’aquest seminari virtual del mes de setembre del Cicle OEIAC, només cal que us connecteu a través del canal YouTube de la Universitat de Girona:

Resum

Els discursos mediàtics i dels líders tecnològics tendeixen a parlar de la intel·ligència artificial (IA) en singular, però els models i les aplicacions d’IA són múltiples i distribuïdes. Malgrat la tendència a associar la IA a aplicacions amb les quals interactuem directament (ex. ChatGPT), els sistemes d’IA s’estan convertint en infrastructurals, és a dir, formen part de les infraestructures digitals de moltes de les nostres pràctiques quotidianes. Encara que potser no en siguem conscients, darrere de les plataformes digitals que usem a diari, com ara plataformes de comerç, cercadors, o xarxes socials, hi ha tot un entramat de sistemes de múltiples empreses que interactuen en temps real i usen IA per personalitzar continguts, ofertes i determinar preus. Aquests algoritmes es desenvolupen segons uns models de negoci que es basen principalment a generar ingressos a través de la publicitat i promoció de contingut. Tal com desgranaré en aquesta ponència, això ha dut a males pràctiques, que afecten diversos drets fonamentals i fins i tot la salut democràtica.

Roser Pujadas és doctora en Sistemes d’Informació i Innovació Digital, per la London School of Economics. És professora d’Innovació Digital al Departament de Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Polítiques Públiques de la University College London (UCL), al Regne Unit, on imparteix cursos de grau i postgrau sobre Innovació tecnològica i social; Tecnologia i polítiques públiques; i Drets digitals. Fa recerca sobre l’economia digital des d’una perspectiva sociotècnica, i interdisciplinària, que se situa en la intersecció dels estudis d’innovació digital i els Estudis de Ciència i Tecnologia (STS). La seva  investigació ofereix un estudi crític de les plataformes digitals com a mediadores (no neutres) d’oferta i demanda, i adreça qüestions sobre governança algorítmica i de dades, i les implicacions de la infrastructuralització de la intel·ligència artificial (IA). També està interessada en qüestions epistèmiques i politicoeconòmiques al voltant del desenvolupament de la IA i l’ús de dades sintètiques. La seva recerca ha estat publicada en diversos revistes acadèmiques internacionals de prestigi i el seu impacte ha sigut reconegut amb un premi de l’Associació Internacional de Sistemes d’Informació. És Senior Editor de la revista Information Technology and People.

Per a més informació només cal que escriviu un correu electrònic a suport.oeiac@udg.edu

També podeu trobar més informació sobre aquest seminari i la resta del Cicle OEIAC anant a la nostra pàgina web: https://www.udg.edu/ca/catedres/oeiac/cicle-de-seminaris-oeiac