IV Jornada d'ètica pública: la Xarxa de Comitès d'Ètica de Catalunya en l'impuls de l'ètica pública

20/11/2023 de 09:00 a 14:00 (Europe/Madrid / UTC100)

Presentació

La Xarxa de Comitès d'Ètica de Catalunya (XCd'E) és un espai col·laboratiu d'intercanvi d'informació i de reflexió entre els comitès i comissions d'ètica existents en l'àmbit públic a Catalunya per millorar, impulsar i consolidar la cultura ètica i d'integritat a les administracions públiques catalanes. En formen part comitès de l'Administració de la Generalitat, de les administracions locals, de les universitats i del seu sector públic respectiu.
En els darrers dos anys s'han produït diverses transformacions en l'àmbit de la integritat a les administracions públiques: els plans antifrau dels fons europeus, els sistemes interns d'alertes (i la reconversió de les bústies ètiques) i la protecció de les persones alertadores, la creació de la Direcció General de Bon Govern, Innovació i Qualitat Democràtiques al Departament de la Presidència, etc. També persisteix el repte de fer present a la vida pública el Codi ètic del servei públic de Catalunya aprovat el 2021, i el repte de conformar la XCd'E com una comunitat de pràctica.
És oportú compartir i avaluar l'estat de la situació de les polítiques d'integritat a les administracions públiques, i renovar i reforçar el paper dels comitès ètics i de la xarxa en l'impuls de l'ètica pública.

Objectius

Impulsar l'àmbit de l'ètica pública en el nou context normatiu i institucional d'integritat.
Reflexionar sobre com impulsar la Xarxa de Comitès d'Ètica i possibles evolucions que se'n derivin.

Persones destinatàries

Persones interessades en les polítiques d'integritat i d'ètica pública. Personal de l'Administració local

Benvinguda institucional

El repte de la Xarxa de Comitès d'Ètica en un nou escenari per a la integritat, a càrrec de Jaume López Hernández.

Retorn de la darrera sessió de la Xarxa com a comunitat de pràctica, a càrrec de Roger Buch.

Presentació de comitès amb persones representants dels comitès següents:
- Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC)
- Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)
- Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

Taula rodona de comitès: anàlisi estratègica (oportunitats i amenaces, punts forts i febles) i vies d'evolució davant d'aquest escenari, amb representants dels següents organismes:
- Serveis Socials
- Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
- Universitat Autònoma de Barcelona
- Ajuntament de Mollet del Vallès

Ponència 1: com impulsar el Codi ètic del servei públic? L'ètica pública: la seva rellevància i actualitat, a càrrec d'Àngel Castiñeira.

Ponència 2: presentació de l'estudi La governança del Codi ètic del servei públic de Catalunya. Fonaments i proposta, a càrrec d'Òscar Capdeferro Villagrasa.

Torn obert de paraules

Cloenda

Professorat

Òscar Capdeferro Villagrasa, professor de Dret Administratiu de la Universitat de Barcelona i director del projecte de recerca sobre la governança del Codi ètic del servei públic de Catalunya.

Àngel Castiñeira Fernàndez, professor titular del Departament de Societat, Política i Sostenibilitat a ESADE; professor titular a l'URL; director de la Càtedra Liderazgos y Gobernanza Democrática i Liderazgos y Sostenibilidad.

Jaume López Hernández, director general de Bon Govern, Innovació i Qualitat Democràtiques.

Roger Buch, politòleg i relator de la III Jornada de la XCd'E "Cap a una comunitat de coneixement en ètica pública". (22 de novembre de 2021).

Persones representants dels comitès ètics del Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i l'Ajuntament de Mollet del Vallès.

Persones representants dels comitès ètics de Serveis Socials, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Universitat Autònoma de Barcelona i de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú.

Jornada presencial a la sala d'actes del Districte Administratiu.

Dates i horari

20 de novembre, de 9 a 14 h

Places

Hores lectives

5 hores

Activitat gratuïta.

Només s'avisarà per correu a les persones admeses. Si no rebeu cap comunicació, heu de considerar que esteu en llista d'espera.

Certificat

S’expedirà un certificat d'assistència a l'alumnat que assisteixi al 80% de les hores lectives.

Marina Narbona Vallespin